" D i r a S t o r y "

DiraStory

Welcome to my blog


" Be like a flower that gives its fragrance even to that hand that crushes it - Ali Ibn Abi Talib (SA) -"

We can chatting here





# Resepi Kak Dira - Paprik Ayam
Monday, August 4, 2014 | 10:53 | 2Comment

Selamat Hari Raya Aidilfitri untuk sesiapa yang sudi singgah blog yang tak seberapa ni. Maaf zahir batin yer. Raya haritu aku raya kat KL je dengan mak ayah semua. Tapi sesuatu yang tak diduga terjadi pada raya kedua. Ayah aku jatuh pengsan kat bilik air. Mujur ada mak yang perasan ayah jatuh. Masuk kali ni dah dua kali ayah jatuh bilik air tapi alhamdulillah ayah tak ada apa-apa. Mungkin dia gastrik sangat sebab sebelum tu dia ada mengadu sakit perut sangat-sangat. Mak aku pulak patutnya balik kampung pada hari raya kedua tu sebab adik aku yang bongsu tu nak sangat balik kampung. So, adik aku dan mak aku je yang balik pada raya ketiga. Aku pula ditugaskan menjaga makan dan minum ayah.
Jadi terhasillah resepi kat bawah ni. Korang tengok jela.

Resepi Paprik Ayam

Bahan-bahan.

Isi Ayam - potong dadu sederhana besar (dari 4 ketul ayam)
1 biji bawang merah di belah dua dan dipotong kasar
2 ulas bawang putih di ketuk
10 atau kurang biji cili padi diketuk
1 biji cili merah di potong serong
Sedikit bunga kobis
Sedikit lobak merah dipotong serong
Sedikit baby corn
Sedikit cendawan
Beberapa helai daun limau purut
1 1/2 sudu sos tiram
2 sudu sos tomato
2 sudu sos cili
2 sudu cili kisar
1 cawan air


Cara membuatnya

1. Panaskan minyak tumis bawang putih hingga perang dan tumiskan cili kisar hingga pecah minyak.
2. Masukkan ayam dan masak hingga ayam layu.
3. Masukkan kesemua sos, cili api serta air dan biarkan mendidih.
4. Masukkan kesemua sayur dan daun limau purut kecuali cendawan.
5. Apabila sayur mula lembut masukkan cendawan dan cili merah serta bawang yang dipotong kasar.
6. Perasakan dengan garam. Kalau nak tambah gula sikit pun ok. Ikut suka korang.Tapi aku tak tambah sebab dah manis dari sos.
7. Siap ..

notakaki: untuk kuah tu korang pandai-pandai la adjust air tu .. jgn byk sgt takot terlebih cair pulak.
notakaki: teringat pulak paprik kak mell dulu-dulu .. hehehehe


luncheon semalam .. 

notakaki: lupa pulak nak cakap .. kalau korang letak sikit pes tomyam pun sedapppp sangat :)

Labels: , ,