" D i r a S t o r y "

DiraStory

Welcome to my blog


" Be like a flower that gives its fragrance even to that hand that crushes it - Ali Ibn Abi Talib (SA) -"

We can chatting here





#Resepi Kak Dira - Bergedil Bergedol
Thursday, June 19, 2014 | 11:04 | 2Comment

Sejak da duduk bujang ni memang bakat memasak semakin menjadi-jadi. Yela Mr. Zul suruh buat bekal untuk bawak gi tempat keje. Nak berjimat katenye. Gila kau milo ais dekat Cyberjaya segelas 3.50. Rasa macam biasa je pun. Aku pulak kedai makan jauh yang amat. Paling dekat pun Leisure Mall tapi takkan la nak makan Subway hari-hari (saja nak bagitau aku loded makan Subway hari-hari T___T). So, semalam aku ada masak sambal sardin dan buat bergedil. First time buat bergedil ikut pakai bahan apa ada je. Macam dalam resepi aku letak ayam cincang tapi sebenarnya aku takde ayam cincang pun sedey so, aku gantikan dengan nugget ayam yang aku cincang sederhana besar.
Bawah ni resepi bergedil buatan aku.

Bahan-bahan

Kentang sederhana besar - 4 biji
Daging ayam cincang - agak korang la
Black papper - 1/2 sudu kecil
Garam secukup rasa
Kiub ayam
Telur sebiji
Bawang besar di potong dadu

Sos Cili Api
Cili api - 5-6 biji
Seulas bawang putih cincang
Kicap manis

Cara membuatnya

1. Rebuskan kentang hingga empuk. Massukkan juga kiub ayam tu sebab nak bagi ada rasa ayam sikit dekat kentang tu.Dan untuk korang yang tak suka kulit boleh buang dan untuk yang suka make sure basuh bersih-bersih. Lagipun memang khasiat kentang tu lebih pada kulitnya. Bagi yang tak tau cara bersihkan senang je korang cari je berus dawai then korang gesekkan je dekat kentang tuh sampai la bersih.

2. Hancurkan kentang masukkan bahan-bahan tadi. Lada hitam, ayam cincang, bawang dan garam. Bawang tu make sure jangan besau sangat dan jangan kecik sangat sederhana je. Tapi kalau tak suke tak payah letak. Aku suka sebab rasa rangup2. Kalau nak tambah bahan lain pun boleh macam daun sup ke, ketumbar ke ikut korang. Ni taste aku.

3. Lepas tu bulat-bulatkan dia then celup dalam telur dan terus goreng. Aku tak pakai tepung sebab aku tak rasa nak pakai tepung (boleh eh macam ni? Gasaklah)

4. Tak perlu nak balik-balikkan dua tiga kali. Cukup bila dah nampak brown baru balikkan. Anggaran aku 4 ke 5 minit untuk sebelah. Make sure api tak kuat sangat. Sebab tak nak la burn kat lua tak masak kat dalam.

5. Dah siap korang hidangkan dengan sos cili. Sos tu aku just cincangkan bawang putih sebab rumah aku takde lesung. Cincang selumat yang boleh begitu juga dengan cili api. Lepaih tu masukkan kicap manis. Aku guna kicap Jalen. Hangpa nak pakai kicap apa pun hampa punya suka. Kalau hang guna kicap masin letak la gula kasi manih-manih sikit. Baru kelia baq hanggg.

6. Dah boleh makan.

Sebab aku pakai tepon cikai so, takda la gambaq naa. Tunggu la nanti cek dah ada semak pon baru cek bubuh gambaq. Oke la jumpa lagi naa. Bye.

notakaki: aku terlebih bubuh garam masin sikit tapi rasa tetap superb sebab ada kicap cili tuh. Pedas, manis, masin. Complete

Labels: