" D i r a S t o r y "

DiraStory

Welcome to my blog


" Be like a flower that gives its fragrance even to that hand that crushes it - Ali Ibn Abi Talib (SA) -"

We can chatting here





Siakap Stim Tomyum & Air Asam
Thursday, July 30, 2015 | 17:20 | 0Comment

Assalammualaikum you'olls

Hari ini aku nak sharekan satu resepi makanan yang tersenang di dunia aku. Easy dan yang paling penting berkualiti dan sedap. Resepi ni sebenarnya dari mak mentua sebab mak mentua aku seorang yang sangat suka cuba resepi yang baru. Tapi bila makan perghh sedap yang amat. Serius aku tak tipu

Bahan-bahan mudah je.
Korang perlukan 

-          1 Labu bawang merah / Holland
-          2 ulas bawang putih
-          Beberapa hiris halia
-          Pes Tom Yum secukupnya
-          Daun limau purut (optional)
-          Ikan Siakap
-          2 Batang serai
-          Sedikit minyak masak 

Dah itu je. Simplekan? Makanan kukus ni memang senang dan cepat nak buat. Plus, makanan kukus ni lebih berkhasiat daripada makanan bergoreng. Nak masak ikan ni pun senang. 
Cuci bersih ikan dan keringkan menggunakan paper towel. 
Sapukan sedikit minyak di permukaan aluminium foil. 
 Letakkan ikan dan lumurkan pes tomyam ke atas badan ikan di kedua-dua bahagian. 
Ketukkan serai atau boleh juga potong kepada beberapa bahagian terpulang kat korang. Aku prefer ketuk serai dan letak je kat sebelah ikan. 
Potong bawang dalam bentuk wedges dan letakkan di tepi-tepi ikan.
-          Bawang putih dan halia pun diketuk sahaja  Hiris nipis daun limau purut dan tabur di atas ikan.  Akhir sekali renjiskan sedikit minyak di atas ikan tersebut.  Balut aluminium foil dan kukus.
Masa mengukus adalah depends on how big your fish. Bila dah siap hias la sikit dengan daun ketumbar.
Lepas tu makan pula dengan air asam kompem menambah-nambah makan. Nak resepi air asam ada kat bawah ni.


Air Asam Ibu Mertuaku.

Hehehe .. fikiran tu jangan nak kona sangat eh. Ibu mertuaku tak sama macam ibu mertuaku filem P.Ramlee tu. Bahan-bahan yang korang perlukan untuk air asam yang super ngam kalau makan dengan ikan kukus or ikan bakar ni ialah..

-          Beberapa biji cili. Nak pedas letak banyak, tak nak pedas kurangkan.
-          1 labu bawang merah
-          2 sudu besar air asam jawa
-          1 ½  inci belacan
-          Sedikit garam
-          Sedikit gula
-          1 atau 2 sudu sos cili
-          1 biji tomato
-          Sedikit Air.

Tu je bahan yang korang perlukan. Bahan-bahan ni korang agak-agak je tau. Ikut tekak masing-masing. First hiriskan semua bahan-bahan korang. Gaulkan garam dan gula bersama cili, bawang dan air asam jawa Suaikan rasa dan masukkan tomato dan gaul. Campurkan sos cili. Ok kenapa aku camput sos cili adalah untuk memekatkan sedikit air asam tu dan menambahkan rasa lagi. Siap.


Perghh kerlass kau nokk. Memang terangkat beb. Ni kalau cik hasben balik penat-penat tengok pulak kita masak ikan siakap ni hah terus hilang penat. Bila dah makan riang pula rasa hati encik hasben. Aku dah try. Korang tak caya korang try la dulu.

notakaki: macam biasa benda ni aku masak agak-agak je ikut tekak korang la. Gambar tak de so tak dapat la upload. Nanti ada masa aku buat aku upload. Ok jumpa di lain resepi byeee

Labels: