" D i r a S t o r y "

DiraStory

Welcome to my blog


" Be like a flower that gives its fragrance even to that hand that crushes it - Ali Ibn Abi Talib (SA) -"

We can chatting here





Obsesi
Tuesday, November 17, 2015 | 16:54 | 0Comment

Kali ni aku nak cerita pasal obsesi aku. Aku ni jenis yang macam pelik sikit dari orang lain kot. Aku ada beberapa jenis obsesi yang tak terlalu melampau la sebabnya selalu dihalang oleh orang-orang terdekat.

Obsesi pertama aku adalah buku. Ok. Yang ni memang tak ada sape nak halang la sebab buku kan. Tapi aku memanglah sejenis manusia yang obses sangat dengan buku. Apa je la buku tak kisah novel ke, buku masakan ke, majalah, komik ataupun buku kosong. Yes buku kosong aku suka sangat sebabnya aku ni jenis yang suka menconteng dan menulis. Dalam beg aku wajib ada pensel, pemadam, pen dan buku. Sebab aku ni seorang yang cepat lupa so dengan adanya buku senang aku nak catit ape-ape. Kadang-kadang tu dekat kedai makan bosan tunggu makanan time tu la idea ni mencurah-curah nak tulis macam-macam. Bila tak ada benda-benda ni aku rasa tak tentu arah sebabnya time nak menulis atau melukis tak ada bahan. Walaupun aku boleh je tulis atau lukis atas tisu. Tapi tak best. Dari aku kecil lagi memang aku sentiasa ada diari sampailah aku jumpa medan blog ni. Tapi tak syok sangatlah sebabnya tak boleh nak tulis benda-benda privasi. Hehehe. So, far buku favorite aku ialah buku kosong yang aku beli dekat Daiso. RM5 tapi tu dulu sekarang kena tambah 30sen. Konghajo punya jib.


buku yang aku beli kat Daiso. Buku contengan jalanan je ni.. hehehe gambar tak dapat nak rotate maapkan saye yerr. Seperti yang aku cakap buku contengan jalanan so yang hado contengan-contengan jela selain resepi-resepi yang aku salin letak dalam buku ni. Bawah ni hasil-hasil doodle aku ketika paling bosan. Hahaha sekarang ni gila buat typography pulak. Len kali aku share.







Buku yang baru je aku grab tadi. Saiz A6 macam moleskin tapi masih terfikir nak buat diari atau baby journal. Dah tak boleh fikir, Hehehe.


Obsesi aku yang kedua adalah botol air dan mug. Entahla aku ni suka sangat tengok botol air tak tau la kenapa. Sampaikan tengok bekas air Noodle Boat tu pun aku nak. Ni yang tak sabar nak ajak cik husband jejak kaki kat Noodle Boat. Bukan nak makan mee sangat pun nak bekas air dia tu je. Boleh camtu? Kalau aku pergi mana-mana memang aku cari botol air dulu sambil-sambil tunjuk dekat cik husband. Yang ni cantik lah yang ni comellah kan. Tapi natijahnya aku hanya diberi muka seposen oleh cik husband. Dia tak bagi aku beli. Agak-agak kalau dia bagi aku beli entah berapa banyak botol air aku ade. Tambah-tambah bila tengok botol ait Bros ataupun mug Starbucks. OooHemmGiiii. Meroyan kejap. Tapi tu la macam aku cakap awal-awal, orang terdekat banyak sangat menghalang benda kesukaan aku yang satu ni. Cik husband cakap 
"Sayang ni nak beli botol air banyak-banyak nak buat ape? Beli je minum air sebotol pun susah nak habis"
Spoil je. So sekarang ni tengok dalam diam je botol air yang lawa-lawa. 



Starbucks Sakura Tumbler

Bros. Yang penting BPA Free

Glass bottle

Ni pun cukup buat aku tak tentu arah, Gila!

Ok la cukup kot untuk setakat ni. Kang panjang pulak entry kali ni. 

Notakaki: Oh sebelum tu kan ada kes pasal kerani sekolah yang kena bunuh tu, Please girl kat luar sana bukan untuk korang je aku pun kena sama-sama beringat kena sama-sama hati-hati. Sekarang macam-macam boleh jadi. So kena extra careful. Ada tips kat bawah ni untuk kita perempuan beringat selalu walaupun kita sedia maklum malang tak berbau, Tapi please please please extra careful. Tak kisah la bujang ke dah kawen ke. Pesan kat adik-adik kita sama. 

1. Kurangkan selfie.
Kita tak tau kalau2 selama ni tiap kali awak post gambar, ada mata yang sentiasa memerhati. Dah lama jatuh cinta dengan awak. Dah lama imagine nak "bersama" awak. Nak jadikan awak milik dia. Jangan kata mustahil, zaman sekarang ni manusia makin gila.
2. Jangan check in rumah sendiri.
Tolonglah.... jangan check in alamat sendiri. No.1 jalan 2, taman tas, kuantan. Bila-bila masa orang boleh datang rumah awak.


3. Jangan up status tinggal sorang kat rumah.Dah lah check in alamat sendiri, siap bagitau dunia tengah sorang-sorang kat rumah. "Boringnya. My habibi out station lagi. Tinggal dengan anak bulus je. Ada yang nak teman?" Haaa...jap lagi ada yang datang betul-betul baru tau erti penyesalan. Kalau yang jenis tak pernah check in alamat sendiri, pun perlu elakkan bgtau awak tengah keseorangan. Sebab apa? Ada je kawan diluar alam maya yg tau rumah awak & tak semuanya baik.
4. Jangan post no plat keretaYe... tau kereta tu atas nama awak. Hasil titik peluh awak. Kalau nak post gambar, at least tutup no plat. Bahaya. Dari no plat je boleh tau semua personal details kita. Kalau info tu dapat kat orang jahat?
5. Jangan sibuk nak check in semua tempat yang awak pergi.Sampai pejabat check in, tingkat 73 klcc. Lunch check in, kedai mamak belakang klcc. Habis kerja, pergi jogging check in taman klcc. Nak balik rumah check in jem kat akleh sambil selfie nampak muka cantik & lambang kereta mahal kat stereng. Sampai rumah check in, sampai dah my home sweet home no.38-4-7 kondo mewah, jalan orang kaya, kl. Bahaya! Bahaya! Bahaya! Nak-nak lagi kalau status tu setting public. Satu dunia boleh tengok.
6. Hadkan apa yang perlu dikongsi difacebook.Baru beli gelang emas lip lap lip lap macam mami jarum, tak payah post kat fb. Dapat bonus rm10k seeloknya jangan up kat fb. Jangan terlalu pamerkan kemewahan & kekayaan awak kat fb. Bukan sebab taknak orang kata riak, itu isu lain. Tapi demi keselamatan awak.


Labels: